Přeskočit na hlavní obsah

TOUCH OF TUNTSA 2017

Tuntsan erämaa, Lapland, Finland
25. - 31. 03. 2017

/ Nezapomenutelný zážitek z nehostiného severu. Polární záře 4 noci po sobě, spaní v mínus dvaceti v díře ve sněhu přikrytý plachtou, mazlení se soby, ochutnávání laponských jídel, vaření si ze sněhu, celý den putovat v mrazu pustou zasněženou krajinou do neznáma a pak se pokusit o nepatrné zahřátí u ohně. Perfektní. /

What did I do there?
I have participated and completed a basic winter survival skill course. I slept in a snow cave in -25°C and cooked with snow instead of water. I had also made some reindeer friends and than ate them for a festive supper.

What was there?
A lot of snow
-20°C
Sápmi territory (in English known as Lapland)
Sami people
Sami cuisine
Reindeers
The Arctic region
More snow
Trees
Snow cave (where we slept)
Northern lights
Cold

_ It was great experience. It changed my view of the world. I'm open minded now. And able to survive in such a cold. _

PŘÍPRAVA

Naše příprava trvala 2 dny, než jsme vyrazili do divočiny. Zkoušeli jsme si lyžovat s batohy a s ahkio (to jsou ty sáně, co na fotce táhnu za sebou). Naučili jsme se jak jít na lyžích v řadě za sebou v tempu, které všem vyhovuje. Zní to jednoduše, a přesto s tím někteří (Němky) měli problémy (padaly a byly pomalý). Základem k přežití je jídlo, a proto jsem se učili vařit na sněhu ze sněhu. Vařili jsme na lihových vařičích v ešusech outdoorová jídla, (já měl outdoor food od firmy Blå Bland) která vůbec nebyla špatná, některá dokonce dost dobrá.
Mimo jiné jsme si zkusili vyhrabat a postavit nocleh. Nejtěžší na tom celém je usnout, ale to nás teprve čekalo.

Návod na nocleh:
1. vyhrabat díru
2. po stranách v díře píchnout lyže (slouží jako trámy)
3. přes lyže hodit plachtu
4. plachtu po stranách zatížit sněhem aby neulítla
5. připravit si karimatku se spacákem
6. vchod zacpat batohem
7. spát

Jeden den byl dokonce věnovaný návštěvě sobí farmy, kde jsme mohli sobi krmit a mazlit se s nima. Poslední večer, než jsme odjeli z Laponska, jsme soba dokonce i jedli. Dobrej byl.

Navigace

Vaření outdoorfood

Batoh s ahkio

Reindeer man

DEN 1.

Majitel boudy kde jsme dosud bydleli nás svojí dodávkou dovezl doprostřed ničeho, tam nás nechal a jel domů. Prej do sauny. Tak jsme se vydali na putování. Pro nás středoevropany putování a expedice, pro místní procházka.
Dostal jsem do ruky kompas a mapu, že prej jsem vedoucí navigátorů a náš úkol je dovést všechny na nějaký místo, kde se utáboříme. V mapě jsme po poradě místo vybrali a vydali se tím směrem. Po několika desítkách metrů jsme shledali, že to rovně kvůli nerovnosti terénu nepůjde. Tak jsme se do plánování pustili znovu a naplánovali si k našemu cíli i cestu.
Evidentně jsme to naplánovali skvěle, jelikož cesta byla zvladatelná, bez žádných větších převýšení, což ve Finsku ani moc nehrozí. Jen trochu nejistý jsem byl v malé rokli, ve které byli všude vlčí stopy, ale nic napínavého se nepřihodilo.
Cestou jsme dělali pravidelný picí a svačinový přestávky, protože v mrazu člověk žízeň ani hlad moc nevnímá. Mohlo by se totiž paradoxně stát, že by se tělo dehydratovalo, i přes to že je všude spousta vody v pevném skupenství. Když bylo slunce nejvýš a my byli přibližně na půl cesty, zastavili jsme se na oběd.

Jak si udělat oběd?
1. vyhrabat díru
2. ohřát na lihovém vařiči sníh
3. do vroucí vody dáme outdoorové jídlo
4. uvaříme
5. sníme
6. umyjeme nádobí
7. zahrabeme po sobě díru

Ještě před soumrakem (neměl jsem tam pojem o čase) jsme dorazili do našeho cíle. Mezi stromy, které nás chránili před větrem jsme začali budovat tábor. Budovat znamená kopat díry. Díry na spaní, díru jako společenskou místnost (kuchyň), díru jako záchod a všechny díry spojit cestičkama. U záchodu bylo nutné vytvořit i pocit soukromí, proto se nad dírou vytvořila ještě menší hradba směrem k táboru. Naopak směrem na planinu nad kterou se tyčil kopec Sorsatunturi, byl ze záchodu krásný výhled.
V dírách se spalo po dvojicích, proto jeden z dvojice stavěl nocleh a druhý buď nosil dříví na oheň nebo kopal kuchyň a záchod. Se západem slunce, které nás po celý den provázelo jsme si rozdělali oheň a chystali večeře.
Když jsme se všichni dosyta najedli, zhodnotili den a plánovali si den následující, překvapila nás obloha, na které zrovna začínala tančit polární záře. Tu jsme sice už viděli z boudy předešlou noc, ale takhle uprostřed ničeho, po celodenní pouti, to byla nejkrásnější odměna.
Po polární záři jsme si popřáli dobrou noc, zacvičili si a šli spát.

Jak usnout v -20°C?
1. zacvičit si tak, aby se tělo prohřálo, ale nezačalo se potit
2. na karimatku si dát ještě zimní kalhoty a bundu (kvůli lepší tepelné izolaci)
3. zalézt ve funkčním prádle, teplých ponožkách, mikině, rukavicích a čepici do spacáku
4. vzít si s sebou do spacáku termosky s čajem a hodně oříšků a čokolády
5. zacvičit si ve spacáku, aby ho tělo vyhřálo
6. s čistou hlavou si říct, že nemá smysl o něčem přemýšlet a usnout
7. když se člověk probudí mrazem, nají se čokolády a oříšků, zacvičí si, aby si vyhřál spacák a jde zase spát

Kuchyň - společenská díra

Vaření na sněhu

DEN 2.

Ráno je špatný, zvlášť když je mráz a musí se vylézt z jakžtakž vyhřátého spacáku. Dojít si za strom na záchod (oficiální záchod je hlavně pro slečny), vyčistit si zuby, udělat snídani, sbalit si věci a zase někam jít.
Dnešní plán je 'vyšplhat' na Sorsatunturi a cíl je, aby to vyšlápli všichni. Seřadíme se a jdeme. Slunce nám krásně svítilo, příroda byla ...zasněžená a celkem fotogenická. Kromě toho že jsme šli pořád do kopce, se nic zajímavého nestalo. Jen jsme potkali pár sobů. V polovině kopce jsem se naobědvali a těsně pod vrcholem za námi přijela finská pohraniční stráž, která zrovna projížděla kolem. Ptali se a vypadali překvapeně, ale rádi, že tu někoho potkávají. Byli jsme totiž jen pár kilometrů od Finsko-Ruské hranice.
Na vrcholu foukalo asi 30 m/s, tak jsme se rychle vyfotily a šli zas dolů. Poprvé jsem si tak ve Finsku užil sjezdové lyžování. Došli jsme zpět do našeho tábora a oddávali se večerní rutině. Nasbírat dříví, zapálit oheň, udělat večeři, zhodnotit den, naplánovat další den, nechat se překvapit polární září, mrznout při koukání na polární záři, cvičit, připravit se na spaní, cvičit, spát.

výhled ze záchodu na Sorsatunturi

explorer

Russia

Nahoře zleva: Němka, Holanďan, Španělka, Finka, Fin, Němka, Ruska, Finka
Dole zleva: Já, Egypťanka, Singapurec, Španělka, Estonec, Němka

Den 3.

Jdeme zase zpátky, do boudy, cesta je příjemně náročná. Víme, že na nás čeká vyhřátá sauna a sob s bramborovou kaší. Každý si užívá poslední okamžiky mimo civilizaci a opaluje si tvář severským sluncem. Chíli po obědě přicházíme na místo setkání s majitelem boudy, co nás měl vyzvednout dodávkou. Čas si krátíme otužováním, cvičením, sněhovou bitvou, siestou, dalším cvičením a další bitvou.
Majitel nás vyzvedává a všichni v autě spí. V boudě, kde nám je konečně po třech dnech teplo, máme připravené jídlo... hrozně moc jídla... vynikajícího jídla. Laponská houbová polévka, sob s brusinkama a bramborovou kaší, laponská omeleta s houbama a sobím masem. Přejídáme se a jdeme do sauny. Nic mi nechybí! Myslím ale na pivo.